Oszmán pide

Elsőre talán nem tűnik túl ideális ötletnek, hogy ebben a melegben süssünk valamit, de higgyétek el, ha ezt a receptet elkészítitek, mindjárt nem fogtok UFO-ként nézni az olyan fanatikusokra, mint amilyen én is vagyok :)

A pide vagy ismertebb nevén török pizza számos verzióban létezik, klasszikus török étel. Az eredetileg természetesen bárányhússal készülő hagyományos verziók helyett én most egy talán kevéssé ismert fajtáját készítettem el. A magam részéről mindig nagy érdeklődéssel fordulok azok felé a receptek felé, melyek együttesen szokatlannak tűnő hozzávalókat tartalmaznak, mivel ezekről rendre kiderül, hogy szuperül harmonizálnak egymással. Bár a magyar ízlésvilágunknak elsőre talán kissé furcsának hangozhat, hogy az alapvetően sós ételre miért kellene például mézet, diót és fahéjat tennünk, de higgyétek el, különlegesen finom ízvilág fog kerekedni belőle. Az étel nem válik édessé, csak csodásan pikánssá és egyedivé!

A receptben megadott tésztához 32 gr só került felhasználásra, valamint a liszteket tekintve a fele fehér liszt, fele teljes kiőrlésű liszt volt. A belsejéhez a töltelékbe óvatosan adagoltam a fűszereket, míg kóstolgatva megfelelőnek nem találtam. Nem vacakoltam a gomba külön párolásával és a citromos vizes megoldást sem alkalmaztam, mindössze egy nagyon kevés (tényleg épp csak egy pici!) lime levet tettem a belsejéhez készülő szószba és az összes hozzávalót egyszerre pirítottam meg, majd főztem össze sűrű szósszá. Miután a tésztából csónakokat képeztem, megtöltöttem őket a szósszal, rá a reszelt sajtot (ezzel sem vacakoltam külön) és addig sütöttem, míg a sajt rá nem pirult az ételre és a tészta ropogósra nem sült. Én most trappista sajtot használtam. Az étel elkészülése nálam 200 fokos villanysütőben kb. 20-25 percet vett igénybe.

Aki szereti a pizzát, annak ez az étel is nagyon fog ízleni, próbáljátok ki bátran!

Jó étvágyat!

oszman_pide_fm.jpg

Kép: Bokorovics Zsolt

Hamur için – A tésztához

1 kg un
1 kg liszt

20 gram yaş maya
20 gr élesztő

1 çay kaşığı tozşeker
1 teáskanál porcukor

1 su bardağı su
1 vizespohár víz

tuz

İçi için – A belsejéhez

Yarım kg karides
fél kg garnélarák

4 adet domates
4 db paradicsom

sivri biber
erőspaprika

3 çorba kaşığı tereyağı
3 ek. vaj

2 su bardağı rendelenmiş kaşar peyniri
2 vizespohár félkemény reszelt sajt

400 gram mantar
400 gr gomba

yarım limonun suyu
fél citrom leve

karabiber, pulbiber
feketebors, pirospaprika

Üzerine – A tetejére

4 tatlı kaşığı bal
4 mokkáskanál méz

bir buçuk su bardağı dövülmüş ceviz
Fél vizespohár tört dió

tarçın
fahéj 

Osmanlı Pide Yapılışı – Az oszmán pide elkészítése

Maya ve tozşekeri suda eritin.
Oldja fel vízben az élesztőt és a cukrot.

Un ve tuzu bir kaseye alın.
Tegye egy tálba a lisztet és a sót.

Mayalı suyu ilave edip kulak memesinden yumuşak bir hamur elde edene kadar yoğurun.
Adja hozzá az élesztős vizet és gyúrja addig, míg a kellő puhaságot el nem éri a tészta.

Üzerini nemli bir bezle örtün ve 1 saat dinlendirin.
Terítsen a tetejére nedves ruhát és pihentesse egy órát.

Hamurdan 4 adet portakal büyüklüğünde parçalar koparın.
Tépjen a tésztából négy, narancs nagyságú részt.

Her bir parçayı unla birlikte açıp istediğiniz şekli verin.
Minden részt liszttel nyisson szét és formázza meg a kívánt alakban.

İçi için karides, küp doğranmış domates ve sivri biberi tereyağında kavurun.
A belsejéhez a garnélarákot, a kockára vágott paradicsomot és az erőspaprikát vajban süsse meg.

Ocağın altını kapatıp karabiber ve pulbiber ilave edin.
Zárja el alatta a gázt, adja hozzá a feketeborsot és a pirospaprikát.

Küp doğranmış mantarı limonlu suda 15 dakika haşlayın ve süzün.
A kockára vágott gombát citromos vízben 15 percig párolja, majd szűrje le.

Bütün malzemeyi karıştırın ve hazırladığınız hamurların üzerine pay edin.
Keverje össze az összes hozzávalót és oszlassa el az elkészített tésztákra.

Önceden ısıtılmış 200 derece fırında hamurların altı ve üstü kızarana kadar pişirin.
200 fokra előmelegített sütőben addig süsse, míg a tészta alja és teteje is megsül.

Fırından çıkarıp rendelenmiş kaşar peynirini de üzerlerine serptikten sonra, kaşar eriyene kadar tekrar fırında tutun.
Vegye ki a sütőből és a tetejüket hintse meg reszelt sajttal. A sajt elolvadásáig tegye vissza újra a sütőbe.

Pişen pidelerin üzerlerine bal ve cevizi pay edin.
A megsült pidék tetején oszlassa el a mézet és a diót.

Tarçın serptikten sonra sıcak olarak servis yapın.
Fahéjjal megszórva, melegen tálalja.

Afiyet olsun.
Jó étvágyat!

SZERETNÉK HÍRLEVELET KAPNI!

Email*
Név*