Güllaç

Először is nagyon szép Ünnepeket és csupa jót kívánok minden kedves Olvasómnak! Köszönöm mindenkinek, aki idén is figyelemmel követte a blogomat, remélem hasznos, finom és érdekes receptajánlatokat tudtam javasolni számotokra!

Ma egy ünnepi desszertet szeretnék megosztani Veletek, gondolom már nem csak én vagyok úgy vele, hogy a fülemen jön ki a bejgli. A güllaç is egy különleges, ünnepi desszertalternatíva lehet. Az eredeti receptben 3 azaz három (!) vizespohár cukor volt, ezt tényleg nem is értem, bár igaz, hogy én nem is vagyok török ember :D Tehát ezt értelemszerűen lecsökkentettem egyre (a receptben is így olvashatjátok már - 3dl-es poharat használtam hozzá). Az eredeti recept másfél liter tejjel dolgozik - ezt meghagytam, de nekem kicsit soknak bizonyult - amennyiben ezt lejjebb veszitek, véleményem szerint az egy vizespohár cukrot is érdemes arányosan csökkenteni (érdemes kóstolgatni, hogy ne legyen túl édes se). A cél az, hogy a yufka lapok kellőképpen átázzanak az édes, ízesített tejben. A desszerthez szükséges yufka lapot, rózsavizet török élelmiszerboltban tudjátok beszerezni. A közepére én száraz serpenyőben pirított mandulaszeleteket valamint diót tettem. A rózsavíz természetesen el is hagyható, ez egy elég megosztó íz. Én is csak nagyon keveset, egy kupaknyit használtam belőle - jó is lett így - ez kb. megfelel egy teáskanálnyi mennyiségnek. Nagyon óvatosan kell vele bánni, kis mennyiségben izgalmas ízt ad, de könnyű túllőni a célon és akkor mindennek szappaníze lesz, tehát csak óvatosan! Aki nem szereti, illetve nem mer vele kísérletezni, maradjon a vaníliás ízesítésnél csak.

Természetesen a díszítések is opcionálisak, de a gránátalma magokat semmiképp se hagyjátok le róla, mert ez nemcsak látványban, hanem ízében is sokat tesz hozzá. Ha vendégeknek készül, szép díszítési módja lehet rózsaszirmokkal is megszórni.

Jó étvágyat!

gullac.jpg

Kép: Bokorovics Zsolt

Güllaç

Hozzávalók - Malzemeler:

10 db güllachoz való yufkalap
10 adet güllaç yufkası

1,5 l tej
1,5 litre süt

1 vizespohár porcukor
1 su bardağı toz şeker

1 csomag vaníliás cukor
1 paket şekerli vanilin

ízlés szerint rózsavíz
isteğe göre gül suyu

A díszítéshez - Süslemek için:

gránátalma magok
nar taneleri

mandulaszeletek
file bademler

pisztáciaszeletek
file antep fıstığı

rózsaszirom
gül yaprağı

Elkészítése - Yapılışı:

A tejet, cukrot és a vaníliát (és ízlés szerint a rózsavizet) egy közepes méretű lábasban kevergetve forralja fel.
Süt, şeker ve vanilyayı (ve isteğe göre gül suyunu) orta boy bir tencerede karıştırarak kaynatın.

Tegyen egy güllac lapot egy széles tepsibe.
Geniş bir tepsiye bir güllaç yaprağını koyun.

A güllac lap tetejét locsolja meg 1-2 evőkanál langyosra hűlt tejjel, míg az át nem itatódik. Míg el nem fogy, minden lap esetében ugyanezen a módon járjon el.
Güllaç yaprağının üzerine 1-2 kepçe ılınmış sütü yaprağın her yanı ıslanana kadar gezdirin, tüm yapraklar bitene kadar aynı işlemi yapın.

A beáztatott lapokból csak az ötödikre – tehát pontosan a güllac közepére – szórjon bőségesen mandulaszeleteket.
Sadece 5. yaprakta yani güllaçın tam ortasına geldiğinizde ıslattığınız yufkanın üzerine bolca file badem serpin.

Miután az egészet befejezte (minden lapot felhasznált és beáztatott), a megmaradt tejet öntse a legfelső lap tetejére.
Tüm yapraklar bittiğinde kalan sütü en üstteki yaprağın üzerine dökün.

A güllac-ot díszítés nélkül egy éjszaka pihentesse hűtőszekrényben.
Güllacı bir gece önceden yapıp süslemeden buzdolabında bekletin.

Tálalás előtt 2-3 órával vegye ki a hűtőszekrényből és gránátalma magokkal, pisztáciával vagy mandulaszeletekkel díszítve tálalja.
Servis yapmadan 2-3 saat önce dolaptan çıkartın ve dilimledikten sonra nar taneleri, Antep fıstığı  ya da file bademler ile süsleyerek servis yapın.

Jó étvágyat!
Afiyet olsun!